O czym będziemy rozmawiać?

 

Seminarium „Nastolatek w rodzinie – kiedy kończy się wychowanie?” jest poświęcone relacji rodzic, dorosły – nastolatek.

Jak zrozumieć kogoś, kto teraz tak bardzo różni się ode mnie - dziwnie się ubiera, ma dziwną fryzurę, słucha zupełnie niezrozumiałej dla mnie muzyki i komunikuje się półsłówkami? Jak być mądrym rodzicem nastolatka? Jak zaoferować mu swoje wsparcie, żeby mógł z niego skorzystać? Gdzie stawiać teraz granice? Na co pozwalać? Jak rozmawiać o szkole?

Im więcej tego rodzaju pytań postawią sobie rodzice dorastającego dziecka, tym większa szansa, że przez nastoletni wiek swoich dzieci przejdą razem konstruktywnie. Odpowiedzi na te pytania mogą być jednym z owoców seminaryjnego spotkania.

Dlaczego dobra relacja z nastolatkiem jest ważna?

 

W stereotypowym postrzeganiu kontakt z nastolatkiem to ciągłe konflikty, kłótnie. Silne zaznaczanie swojej odrębności, inności, której dorosły nie chce lub nie potrafi zrozumieć. Istotą mądrego towarzyszenia nastolatkowi jest zbudowanie z nim dobrej, jakościowej relacji, opartej na wzajemnym zaufaniu i szacunku.

Dowiedz się więcej

 

Kiedy dziecko ma 14 lat – za późno już na wychowanie. Można przyglądać się efektom wysiłków z ostatnich lat. Jednak nie chodzi o bierność, o obserwowanie kolejnych poczynań, decyzji dziecka w swoim życiu na progu dorosłości. Warto przejść do roli „sparingpartnera” – osoby, która daje maksymalny opór, ale jednocześnie dba, by nie wyrządzić nikomu szkody.

Jesper Juul o nastolatkach:

 

„Kiedy kończą trzynaście-czternaście lat, oczekują od rodziców właściwie tylko jednego: świadomości, że na tym świecie jest jedna albo dwie osoby, które naprawdę akceptują je takimi, jakimi są.”

Jesper Juul

Nastolatek
Zamyślona nastolatka

Dla kogo to spotkanie może być owocne?

 

Uczestnikami seminarium mogą być rodzice, nauczyciele, wychowawcy w szkołach i przedszkolach, opiekunowie, dziadkowie…

Jaką formę ma inspirujące seminarium?

 

Spotkanie ma charakter wykładowy - trener dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w zakresie omawianego tematu. Podczas każdego seminarium jest czas na zadanie kilku pytań dotyczących własnej rodziny czy klasy.
Spotkanie trwa około dwóch godzin, prowadzone jest przez Trenerów Familylab, na podstawie materiałów opracowanych przez Jespera Juula.